Min skærm er sort, hvad kan jeg gøre

En sort skærm, altså en skærm, der ikke viser noget indhold, kan ofte være meget svært for MediaConnect at finde ud af hvad det konkrete problem er, og hvad der skal til for at løse det, da det oftest skyldest et lokalt problem.

Med lokalt mener vi at problemet er opstået som følge af noget på din lokation, og som skal løses på din lokation, for at der igen kan vises indhold på skærmen. Vi har herunder listet en række forslag til hvad du kan kigge efter for at finde årsagen til problemet.

  • (NB! Med sort skærm mener vi at hele skærmen ikke viser nooget indhold, ikke kun at et enkelt lag i skærmen ikke viser det indhold, du forventer. Hvis et enkelt lag i skærmen ikke viser det indhold, du forventer, så undersøg evt. først hvilke medier, der er i laget, og se om nogen af disses visningstid eller andre indstillinger forhindrer at andre medier ikke bliver vist.)

 

A. Er afspilleren (LiveBox) tændt eller slukket:

  1. Start med at kigge på afspilleren og se om den er tændt eller slukket.
    (NB! Her tager vi udgangspunkt i en LiveBox som afspiller, men hvis hvis du har en ander afspiller, så burde der være en eller anden form for diode eller lign. som indikerer om afspilleren er tændt eller slukket.)

  2. Hvis afspilleren ikke er tændt så tænd den.
    (NB! Hvis afspillleren ikke vil sarte op, så kontroller om der er strøm til afspilleren, og kontroller derefter alt der er tilsluttet til afspilleren.)
    (NB! Hvis strømmen har været afbrudt, så starter afspilleren automatisk op, når den får strøm igen.)

 

B. Er skærmen tændt eller slukket:

  1. Start med at kigge på skærmen og se om den er tændt eller slukket.
    (NB! Der burde der være en eller anden form for diode eller lign. som indikerer om skærmen er tændt eller slukket, eller der er strøm til skærmen.)

  2. Hvis skærmen ikke er tændt så tænd den.

 

C. Er enheden for afspilleren i LiveConnect online (grøn) eller offline (gul eller rød) eller sover den (grøn eller rød + zzz):

  1. Start med at gå ind i oversigten over enheder i kontrolpaneler i LiveConnect under Kontrolpanel -> Enheder.

  2. Er enheden offline (rød), og går vi ud fra at du allerede har kontrolleret at både skærm og afspiller er tændt, så betydet det som regel at internetforbindelsen til afspilleren er afbrudt, og evt. medier på skærmen er udløbet (deres Dato- og tidsbegrænsning er udløbet og de skal ikke vises mere), eller medierne er ikke blevet opdatteret med indhold, da der ikke er nogen internetforbindelse. Kontakt din IT-afdeling for at får genetableret internetforbindelsen.

    1. I sjælnere tilfælde kan en offline enhed og en sort skærm også betyde, at selvom strømmen til afspiller eller skærm er tilsluttet korrekt, så afspiller og/eller skærm defekt.
    2. Hvis du har mulighed for det, så prøv i første omgang at tilslutte din skærm til en anden afspiller eller andet produkt, som du ved fungerer, så du kan verificere om det ikke er skærmen, som er defekt.
    3. Hvis du har mulighed for det, og hvis du har verificeret at skærmen fungerer, og ikke er defekt, så prøv derefter at slutte afspilleren til en anden skærm, som du ved fungerer, og verificer at afspilleren er defekt.
    4. Kontakt din hardware leverandør for hvad du videre skal gøre.
       
  3. Er enheden online (grøn), og går vi ud fra at du allerede har kontrolleret at både skærm og afspiller er tændt, så betydet det som regel at du enten ikke har sat nogen indholdskanal på enheden, at indholdskanalen på enheden ikke har nogen medier som indhold, eller at hvis der er medier, at de så har "sort" indhold.

    1. Sæt indholdskanal på enhed, opret medier i indholdskanal eller skift  og tryk så på Send rettelser til skærm knappen.
    2. I sjælnere tilfælde kan en online enhed og en sort skærm betyde, at selvom strømmen til skærmen er tilsluttet korrekt, at din skærm er defekt.
      1. Start med at afbryde strømmen til både afspiller og skærm i ca. 10 sekunder, og slut så strømmen til igen.
      2. Er da fortsat sort skærm, så kontakt din hardware leverandør for hvad du videre skal gøre.
         
  4. Sover enheden (grøn eller rød + zzz), og går vi ud fra at du allerede har kontrolleret at både skærm og afspiller er tændt, så betydet det at du har sat en strømstyringsplan på indholdskanalen på enheden.
    (NB! Hvis )

 

D. Er der aktiveret en eller anden strømbesperende funktion